Personvernerklæring for Johannessenteret Omsorg pluss
1. Når samler vi inn personopplysninger?
Vi behandler i hovedsak opplysninger som du har gitt til oss for en av disse årsakene:
I forbindelse med pasientbehandling og administrasjon av behandlingen
Ved opplæring av helsepersonell
Ved generelle henvendelser til oss
Du har søkt jobb hos oss
Du er ansatt hos oss
Vi får også opplysninger indirekte av følgende årsaker:
Vi mottar opplysninger om deg fra et myndighetsorgan
En ansatt har oppgitt deg som nærmeste pårørende
En jobbsøker har oppgitt deg som referanse
2. Dine rettigheter
Du kan utøve dine rettigheter ved å sende en e-post til post@johannessenteret.no. Du har krav på svar uten ugrunnet opphold, og senest innen 30 dager.
Innsyn i egne opplysninger
Du kan be om en kopi av alle opplysninger vi behandler om deg. Les mer om retten til innsyn på Datatilsynets informasjonssider.
Korrigering av personopplysninger
Du kan be oss rette eller supplere opplysninger som er feilaktige eller misvisende. Les mer om retten til å rette eller supplere opplysninger på Datatilsynets informasjonssider.
Sletting av personopplysninger
I gitte situasjoner kan du be oss slette opplysninger om deg selv. Les mer om retten til sletting på Datatilsynets informasjonssider.
Begrensning av behandling av personopplysninger
I noen situasjoner kan du også be oss begrense behandlingen av opplysninger om deg. Les mer om retten til begrensning på Datatilsynets informasjonssider.
Protestere mot en behandling av personopplysninger
Dersom vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i våre oppgaver eller på bakgrunn av en interesseavveining, har du rett til å protestere på vår behandling av opplysninger om deg. Les mer om retten til å protestere på Datatilsynets informasjonssider.
3.Dataportabilitet
Dersom vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i samtykke eller en kontrakt, kan du be oss om å overføre opplysninger om deg til deg eller til annen behandlingsansvarlig. Les mer om retten til dataportabilitet på Datatilsynets informasjonssider.
Du kan klage på vår behandling av personopplysninger
Vi håper du vil si ifra dersom du mener vi ikke overholder reglene i personopplysningsloven.
Vennligst ikke oppgi helseopplysninger eller andre sensitive opplysninger ved henvendelser på e-post eller i sosiale medier.
Du kan klage over vår behandling av personopplysninger. Dette gjør du til oss, men hvis ikke klagen tas til følge vil vi videresende den til rette klageinstans (fylkesmann eller Datatilsyn) for å behandle saken.
4. Hva registreres når du kontakter oss?
Telefon
Når du ringer oss lagrer vi informasjon som er nødvendig for administrasjon og drift av telefonsentralen. For eksempel ditt telefonnummer og samtalens varighet.
E-post
Vi bruker TLS-kryptering for å sikre vår e-postkommunikasjon. De fleste webmail-tjenester støtter dette, og din e-postkommunikasjon med oss vil da være sikret. Vi ber likevel om at du ikke sender sensitive personopplysninger eller beskyttelsesverdig informasjon per e-post, da vi ikke kan garantere at din e-postleverandør støtter TLS.
5. Behandling av opplysninger når du er i kontakt med oss
Generelle henvendelser
Når du kontakter oss behandler vi opplysninger for å kunne besvare ditt spørsmål. Vi lagrer opplysninger som er nødvendig for å kunne besvare din henvendelse.
Dersom det er arkivverdige opplysninger vil de bli registrert i vårt saksbehandlingssystem.
6. Opplysninger om jobbsøkere
Dersom du søker jobb hos oss, trenger vi å behandle opplysninger om deg for å vurdere din søknad.
7. Arkivsystem
Vi er underlagt arkivloven som innebærer at vi har plikt til å lagre opplysninger om deg.
8. Informasjonssikkerhet og databehandlere
Vi har i dag en IKT-driftsmodell gjennom Bergen Kommune som drifter en del av våre systemer, men der vi også har overlatt driften av noen systemer til eksterne parter.
Vi følger Normen for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgstjenesten (Normen) og arbeider systematisk for å sikre at personopplysninger behandles slik at krav til konfidensialitet, integritet, tilgjengelighet og robusthet er ivaretatt. Normen er et omforent sett av krav til informasjonssikkerhet basert på lovverket.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål, kommentarer eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter.